مواد غذایی برای رشد قد نوجوانان

مواد غذایی برای رشد قد نوجوانان + بهترین رژیم غذایی رشد قد کودکان و نوجوانان

مواد غذایی برای رشد قد نوجوانان باید حاوی مقدار مناسبی از  پروتئین مانند شیر، ماهی، تخم مرغ، گوشت و حبوبات، ویتامین D و کلسیم باشد.

ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا برخی از همسالان شما قد بلندتری دارند؟ یا اینکه چگونه می توانید به قد مد نظرتان  برسید؟

رشد قد در دوران نوجوانی خیلی اهمیت دارد چرا که در این سن معمولا به حدکثر قدتان می رسید و بعد از آن رشد قدتان متوقف می شود. اگرچه رشد قد تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد، ولی یک رژیم غذایی مناسب و کافی می تواند روی مزان رشد قدتان تاثر بگذارد.

در این مقاله شما را با مهم ترین مواد مغذی و منابع غذایی مورد نیاز برای رشد قد آشنا خواهیم کرد. پس اگر به دنبال مواد غذایی هستید که می تواند روی رشدتان در دوران نوجوانی تاثیر بگذارد با ما تا انتهای ابن مقاله همراه باشید.

صفحات رشد کی بسته می شود و افزایش قد تا چه سنی ادامه دارد؟

صفحات رشد یا همان epiphyseal plates یا growth plates، قسمت هایی از استخوان های بلند هستند که مسئول رشد طولی استخوان و در نتیجه افزایش قد در دوران کودکی و نوجوانی می باشند. این صفحات غضروفی در دو سر استخوان های بلند مثل استخوان بازو، ساعد، ران و ساق پا قرار دارند. سلول های موجود در این صفحات به طور مداوم تقسیم شده و باعث رشد و افزایش طول استخوان ها می شوند.

زمان بسته شدن صفحات رشد بستگی به جنسیت و ژنتیک دارد. به گونه ای که در دختران معمولاً حدود سن 16 سالگی و در پسران حدود 19 سالگی این صفحات بسته و رشد طولی استخوان ها متوقف می شود. البته ممکن است برهخی افراد چند سال بعد از بسته شدن این صفحات هم، قدشان کمی بلند شود.

به طور کلی بهترین زمان برای رسیدن به حداکثر قدتان، قبل از بسته شدن صفحات رشد یعنی در سنین 12 تا 16 سالگی در دختران و 14 تا 19 سالگی در پسران می باشد. مواد غذایی برای رشد قد نوجوانان تاثیر زیادی روی افزایش قد دارد.

رشد قد تا چه سنی ادامه دارد؟ =» سن رشد قد

تغذیه برای رشد قد نوجوانان

بیشترین تاثیر در میزان رشد را ژنتیک دارد اما تغذیه هم نقش مهمی در رشد و افزایش قد در نوجوانی دارد. مواد مغذی موجود در غذاها انرژی و مواد لازم برای رشد سلول ها و بافت های بدن از جمله استخوان ها را فراهم می کنند.

نوع مواد غذایی برای رشد قد نوجوانان بسیار مهم است چرا که بعضی از غذاها به بدنتان کمک می کنند تا سریع تر رشد کنید. این غذاها حاوی مواد مغذی هستند که بدن برای رشد به آن ها  نیاز دارد. به عنوان مثال، بعضی ویتامین ها و مواد معدنی، به تولید هورمون هایی که باعث رشد می شوند کمک می کنند. پس سعی کنید غذاهای سالم و مفید مثل سبزیجات، ماهی، شیر و تخم مرغ بخورید تا بتوانید سریع تر و بیشتر رشد کنید.

البته فقط خوردن غذای سالم کافی نیست. باید حواستان به میزان غذایی هم که می خورید باشد. خوردن غذای زیاد یا خیلی کم، هر دو باعث کُند شدن رشد می شوند. پس سعی کنید غذای کافی و متعادل بخورید تا به حداکثر میزان قد ژنتیکیتان برسید.

چه مواد غذایی برای رشد قد نوجوانان مناسب است؟

پروتئین ها ارکان اصلی رشد و ترمیم بافت های بدن هستند. منابع غنی پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر و لبنیات، حبوبات و سویا باید به میزان کافی در برنامه غذایی نوجوانان باشد.

ویتامین D و کلسیم نیز برای رشد و محکم شدن استخوان ها تاثیر زیادی دارد. منابع خوب این دو در  شیر، ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و مکمل های ویتامین D هستند. همچنین میوه جات، سبزیجات، غلات و حبوبات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم برای سلامت استخوان ها و رشد بدن هستند.

به طور کلی برای اینکه رشد شما به خوبی اتفاق بیفتد، باید مواد زیر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

  • تخم مرغ
  • لبنیات
  • بادام ها و مغزها
  • لوبیا و حبوبات
  • ماهی
  • میوه و سبزیجات

مواد غذایی پروتئینی برای رشد قد نوجوانان

برای رشد و افزایش قد در سن نوجوانی، خوردن مواد غذایی پر پروتئین خیلی مهم است.

پروتئین یکی از مواد مغذی مهمی است که بدن برای رشد و نمو به آن  نیاز دارد. وقتی پروتئین کافی نخورید، رشد استخوان هایتان کند می شود. پسرهای نوجوان حداقل روزی 52 گرم و دخترها هم حداقل 46 گرم در روز به پروتدین احتیاج دارند.

پس سعی کنید غذاهای پرپروتئین مثل ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر و میوه های خشک را زیاد بخورید تا به اندازه کافی پروتئین دریافت کنید و رشدتان تضعیف نشود.

مواد غذایی پروتئینی زیر برای افزایش قد نوجوان بسیار مناسب هستند:

  • تخم مرغ
  • سینه مرغ
  • بوقلمون
  • گوشت
  • ماهی
  • سویا
  • عدسی
  • لبنیات

مواد غذایی حاوی ملاتونین برای رشد قد

آیا می دانستید هورمونی به اسم ملاتونین وجود دارد که می تواند به رشد قد کمک کند؟

این هورمون توی مغز ساخته می شود و باعث می شود بهتر بخوابید. وقتی شب ها خوب بخوابید، هورمون رشد بیشتری ترشح می شود که باعث رشد بیشتر قد می شود. پس سعی کنید شب ها زود بخوابید و استراحت کافی داشته باشید. این کار به ترشح بیشتر ملاتونین کمک می کند و هورمون های رشد بیشتری تولید می شود.

برخی از مواد غذایی نیز حاوب ملاتونین هستند که  برای رشد قد نوجوانان بسیار مفید اند. منابع غذایی غنی از ملاتونین شامل موارد زیر هستند:

  • آلبالو
  • بادام زمینی
  • ذرت
  • مارچوبه
  • گوجه فرنگی
  • انگور
  • انار
  • زیتون
  • کلم بروکلی
  • خیار
  • برنج
  • جو و جو دوسر

منابع ویتامینی برای رشد قد

یادتان باشد که برای اینکه بتوانید خوب رشد کنید، فقط خوردن پروتئین و چربی و کربوهیدرات کافی نیست، بلکه نیاز به مصرف ویتامین های مختلف هم دارید. اگر ویتامین های مورد نیاز بدن کم باشد، ممکن است با مشکلاتی مثل ضعف و کوفتگی مواجه شوید که بر روی میزان رشد قد تاثیر می گذارد.

پس سعی کنید رژیم غذایی متنوع و متعادلی داشته باشید که حاوی انواع میوه و سبزیجات و غلات و لبنیات باشد تا ویتامین های لازم بدن را دریافت کنید. همچنین می توانید از مکمل های ویتامینی هم استفاده کنید.

ویتامین های زیادی وجود دارند که در افزایش قد تاثیر زیادی می گذارند. اول از همه ویتامین D هست که از نور خورشید و بعضی غذاها مثل ماهی و تخم مرغ گرفته می شود. این ویتامین باعث رشد استخوان ها و بلند شدن قد می شود. ویتامین A نیز که در جگر، مرغ و سبزیجات هست، به ساختن سلول و بافت جدید کمک می کند. ویتامین C هم که در میوه ها و سبزیجات وجود دارد برای ساختن استخوان و کلاژن مفید است و رشد قد را تقویت می کند.بنابراین  مواد غذایی برای رشد قد نوجوانان باید حاوی انواعی از این ویتامین ها باشد.

بهترین معجون برای افزایش قد نوجوانان

برای درست کردن بمب افزایش قد، معجونی خوشمزه و سالم برای کمک به رشد قد نوجوانان، ابتدا مواد اولیه همچون شیر، عسل، کره، تخم مرغ، میوه و حبوبات را آماده کنید. سپس شیر و کره را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا گرم شود. حالا زرده تخم مرغ و را اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا مخلوطی کرمی، صاف و خوش رنگ به دست آید.

در ادامه، آرد و دانه کتان را الک کرده و به مواد قبلی اضافه کنید. همچنین می توانید از میوه های تازه و خشک مورد علاقه فرزندتان مانند موز، هلو، آلو و… استفاده کنید. آنها را خرد کرده و به معجون اضافه کنید تا طعم و مزه ای شیرین و لذت بخش به آن بدهد.در آخر هم، اگر متخصص افزایش قد، مکملی تجویز کرده آن را به معجون اضافه کنید.

کلام اخر

مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید که فرزندتان بتواند به خوبی رشد کند، فراهم کردن مواد غذایی برای رشد قد نوجوانان است.  دریافت کافی پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی طبق توصیه های تغذیه ای، می تواند به رسیدن به حداکثر پتانسیل قد در دوران رشد کمک زیادی کند. بنابراین باید به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی فرزندان، برنامه غذایی آنها را تحت نظارت داشته باشید تا از دریافت کافی مواد مغذی برای سلامت و رشد آنها اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول مواد غذایی برای افزایش قد نوجوانان

چه مواد غذایی باعث افزایش قد می شوند؟

مواد غذایی حاوی پروتئین (مثل مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا و …)، ویتامین D و کلسیم (مثل لبنیات و ماهی های چرب)، ریزمغذی ها (مثل آهن، روی، منیزیم و …) باعث تحریک رشد و افزایش قد می شوند.

آیا مکمل های دارویی برای افزایش قد موثرند؟

مکمل های دارویی تنها در صورتی که پزشک تجویز کند، باید مصرف شوند. مکمل ها به تنهایی نمیتوانند باعث افزایش رشد شوند، حتما باید مواد غذایی برای رشد قد نوجوانان را نیز در رژیم غذایی لحاظ کنید.

آیا قرص و شربت های افزایش قد، تاثیری روی قد می گذارند؟

داروها و محصولاتی که با عنوان قرص یا شربت افزایش قد فروخته می شوند، معمولا اثر بخشی آنچنانی ندارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت