درمان میگرن

فواید طب سوزنی در درمان میگرن

میگرن یکی از شایع ترین اختلالات عصبی است که میلیون ها نفر در سراسر جهان دچار این عارضه هستند. درد شدید، حساسیت به نور و صدا، تهوع و استفراغ از علائم این بیماری هستند که می توانند زندگی فرد مبتلا را تحت الشعاع قرار دهند. اگرچه داروهای متعددی برای کاهش علائم میگرن وجود دارند، اما همچنان نیاز به درمان های مکمل و بدون عارضه برای بهبود کیفیت زندگی این بیماران احساس می شود.  یکی از روش های درمانی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته، طب سوزنی است. طب سوزنی یک روش درمان باستانی چینی است که از سوزن های بسیار نازک برای تحریک نقاط خاصی از بدن استفاده می کند. آیا شما هم دچار این نوع شدید سردرد هستید؟ تمام راه های ممکن برای درمان را رفته اید و نتیجه ایی نگرفته  اید؟ ممکن است درمان میگرن با طب سوزنی راه حل معجزه آسای شما باشد. فواید طب سوزنی برای میگرن زیاد است که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

طب سوزنی چیست و چگونه عمل می کند؟

طب سوزنی ، روش سنتی پزشکی چینی است که در آن با فرو کردن سوزن در نقاط خاص بدن، انرژی در آن قسمت را آزاد کرده و نیرو  های منفی و بیماری را از بدن دور می کند. متخصصان این رشته بر این باورند که با انجام طب سوزنی بدن را نسبت به بیماری ها مقاوم می کند.

طب سوزنی یکی از قدیمی ترین روش های درمانی است که ریشه در طب سنتی چین دارد و بیش از 2000 سال قدمت دارد. در طب سوزنی با فرو کردن سوزن در نقاط خاص بدن، انرژی در آن قسمت را آزاد کرده و نیرو  های منفی و بیماری را از بدن دور می کند. متخصصان این رشته بر این باورند که با انجام طب سوزنی بدن را نسبت به بیماری ها مقاوم می کند.

برای بهره مندی از فواید طب سوزنی در درمان میگرن، متخصص طب سوزنی، نقاط ویژه ای را روی بدن که “نقاط طب سوزنی” نامیده می شوند، شناسایی می کند. سپس سوزن ها را در این نقاط فرو می برد تا مسیرهای انرژی حیاتی بدن را تحریک نماید. تحریک این نقاط با سوزن باعث آزادسازی اندورفین ها، مواد شیمیایی درونی بدن مانند آنتی بیوتیک های طبیعی، می شود که التهاب و درد را کاهش می دهند.

روش درمان میگرن با طب سوزنی

برای این که بدانید این روش درمانی به چه شکل است، بهتر است در ابتدا با روش درمان میگرن با طب سوزنی آشنا شوید. پزشک متخصص سوزن ها را در نقاط مشخصی در صورت و سر شما فرو می‌کند. رگ های خونی تحریک شده و انرژی سراسر بدن شما را فرا می‌گیرد. به گونه ای که پس از اولین جلسه حس بهتری خواهید یافت.

به طورکلی پس از جلسه اول، سردرد میگرنی شما تا درصد بالایی بهبود پیدا می‌کند اما برای دیدن نتایج بهتر باید درمان خود را ادامه دهید. طول درمان میگرن با طب سوزنی به تشخیص پزشک شما بستگی دارد. به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ هفته است و پس از طول درمان هر چند وقت یکبار باید دوباره به مطب پزشک خود مراجعه کنید.

اثربخشی طب سوزنی در درمان میگرن

می دانم ناراحتی های ناشی از میگرن بسیار آزاردهنده و عذاب آور است. به همین دلیل، یافتن روش های درمانی موثر برای کنترل آن بسیار مهم است.  خوشبختانه، شواهد علمی فراوانی نشان می دهند که طب سوزنی می تواند به عنوان یک روش مکمل در کاهش شدت، فراوانی و مدت حملات میگرنی موثر باشد. طب سوزنی از طریق تحریک نقاط استراتژیک بدن، سیستم اعصاب را تعدیل می کند که این کار با ایجاد تعادل در سیستم های عصبی-هورمونی منجر به کاهش التهاب و بهبود جریان خون در مغز می شود.

طبق آمار و تجربیاتی که به دست آمده است، 12 جلسه طب سوزنی، می تواند تعداد روزهای میگرنی را تا 50٪ کاهش دهد. همچنین طب سوزنی می تواند به عنوان درمان پیشگیرانه ای برای کاهش وقوع حملات میگرن به کار رود. یکی از مهم ترین فوای طب سوزنی در درمان میگرن این است که خوشبختانه عوارض جانبی آن نیز بسیار نادر و خفیف هستند.

در طب سوزنی اعصاب، با فشار دادن سوزن‌های نازک به نقاط خاصی در بدن، بهبود عملکرد اعصاب و سیستم دفاعی بدن تحریک می‌شود. این روش درمانی به عنوان یک روش غیرمهاجرانه، بدون عوارض جانبی و با کارایی بالا شناخته شده است.

اثربخشی طب سوزنی برای درمان بعضی از بیماری‌ها و شرایط بهبود بخش است. برخی از این شرایط عبارتند از:

  1. دردهای مفصلی
  2. سردردها
  3. اضطراب و افسردگی: طب سوزنی اعصاب می‌تواند به عنوان یک روش تکمیلی در درمان اضطراب و افسردگی استفاده شود.
  4. بیماری‌های گوارشی
  5. بیماری‌های التهابی
  6. بیماری‌های قلبی
  7. سایر بیماری‌ها: طب سوزنی می‌تواند در بهبود بسیاری از بیماری‌ها و شرایط دیگر مانند آلرژی‌ها، اختلالات خواب، دردهای عضلانی و تنش عضلانی، صداقت ناحیه لگن و بسیاری شرایط دیگر مفید باشد.

بنابراین، به نظر می رسد طب سوزنی می تواند به عنوان یک گزینه درمانی امیدوارکننده و ایمن برای افراد مبتلا به میگرن در نظر گرفته شود. البته پیش از شروع درمان، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

فواید طب سوزنی در درمان میگرن

نمی توان گفت که این روش درمان قطعی است اما تحقیقات نشان می دهد درصد بالایی با این روش از شر میگرن خلاص شده اند. طب سوزنی با برطرف کردن گرفتگی عضلات و ایجاد آرامش در بدن، سبب کاهش تکرار و شدت حملات میگرن می شود. همچنین باعث افزایش ترشح هورمون های ضددرد در بدن می شود که به کاهش التهاب و در نتیجه درد کمک می کند. خوشبختانه افرادی که از طب سوزنی برای درمان میگرن استفاده کرده اند، کاهش قابل توجهی در تعداد روزهای میگرنی در ماه و همچنین کاهش مدت زمان حملات میگرن داشته اند.  بنابراین اگر از جمله افرادی هستید که از میگرن رنج می برید، طب سوزنی می تواند گزینه مناسبی برای تسکین درد و کنترل حملات مکرر شما باشد.

فواید طب سوزنی زیاد است؛ در ادامه فواید طب سوزنی در درمان میگرن را به طور کامل بررسی می کنیم:

  • ترشح اندورفین در بدن که باعث تسکین درد می‌شود
  • افزایش انرژی
  • گردش بهتر خون
  • مقاوم شدن بدن در برابر بیماری‌ها
  • شل شدن عضلات
  • هزینه‌های کمتر
  • نداشتن درد و خونریزی زیاد

ترشح اندورفین در بدن

اندورفین ها موادی طبیعی ترشح شده در بدن هستند كه خاصیت تسکین دهنده دارند و با اتصال به گیرنده های درد، از انتقال پیام های درد به مغز جلوگیری می كنند. طب سوزنی با افزایش ترشح این مواد ضددرد در بدن، باعث كاهش التهاب و در نتیجه تسكین دردهای میگرنی می شود. از فواید طب سوزنی در درمان میگرن این است که  سطح اندورفین در افراد مبتلا به میگرنی كه تحت درمان طب سوزنی قرار گرفته اند، افزایش چشمگیری داشته است. همچنین این افراد كاهش خوبی در شدت، مدت و فراوانی حملات میگرنی خود داشته اند.

افزایش انرژی و گردش بهتر خون

فواید طب سوزنی در درمان میگرن علاوه بر کاهش درد، موجب افزایش انرژی و بهبود گردش خون در بدن نیز می شود. این روش درمانی با فرو کردن سوزن های بسیار نازک در نقاط ویژه ای از بدن، سبب تحریک جریان عصبی و انرژی حیاتی بدن یا می شود که ای امر اعث می شود تا خون بهتری به تمام بخش های بدن برسد. در نتیجه، عضلات شل تر می شوند، خستگی و التهاب کاهش می یابد و احساس انرژی و سرزندگی بیشتری پیدا می کنید. همچنین رفع گرفتگی عضلات، منجر به تسکین دردهای میگرنی نیز می شود.

پس اگر از میگرن رنج می برید، توصیه می کنم حتما طب سوزنی را به عنوان یک درمان مکمل امتحان کنید تا هم از دردتان راحت شوید و هم احساس پویایی و نشاط بیشتری داشته باشید.

مقاوم شدن بدن در برابر بیماری ها

از دیگر فواید طب سوزنی در درمان میگرن این است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و باعث مقاوم تر شدن بدن در برابر بیماری ها می شود.  این روش درمانی باعث افزایش ترشح سلول های کشنده طبیعی و آنتی بادی ها شده و فعالیت سیستم لنفاوی را بهبود می بخشد. در نتیجه، سیستم ایمنی بدن قدرتمندتر شده و توان مقابله با عفونت ها و التهاب ها را پیدا می کند.

از آنجا که میگرن اغلب بر اثر التهاب های مزمن ایجاد می شود، طب سوزنی با تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب ها، در پیشگیری و درمان حملات میگرنی بسیار مؤثر است.

شل شدن عضات

شل شدن عضلات یکی دیگر از فواید طب سوزنی در درمان میگرن است. می دانید که در طول حمله میگرنی، عضلات گردن، شانه و پشت سر شدیداً منقبض می شوند که خود یکی از عوامل اصلی ایجاد درد و ناراحتی است. اما طب سوزنی با تحریک نقاط ویژه ای در بدن، باعث شل شدن و رهایی عضلات از حالت انقباض می شود. در واقع هدف اصلی طب سوزنی، برطرف کردن گرفتگی های عضلانی و بهبود جریان خون در ناحیه سر و گردن است. هر چه عضلات نرم تر و شل تر باشند، جریان خون بهتر شده و در نتیجه درد و التهاب کمتر می شود.

هزینه های کمتر نسبت به سایر روش ها

یکی از فواید بزرگ طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی در مقابله با میگرن، هزینه بسیار پایین آن نسبت به سایر روش هاست.  امروزه اغلب داروهای شیمیایی و حتی درمان های گیاهی میگرن، هزینه ی سنگین و گاهی غیرقابل تحملی برای بیماران به همراه دارند. اما طبّ سوزنی با استفاده از سوزن های ارزان و غیرتهاجمی، تنها با صرف هزینه ای ناچیز، بسیار آرامش بخش و موثر است. علاوه بر این، طب سوزنی نیازی به مصرف مداوم و طولانی مدت دارو نداشته و اغلبِ اوقات پس از چند جلسه درمان، اثرات مطلوب خود را نشان می دهد.

نداشتن درد و خونریزی زیاد

یکی از مزایای بارز طب سوزنی، نداشتن درد و خون ریزی زیاد در حین انجام آن است که خیلی ها را نسبت به این روش درمانی ترغیب می کند. از سوزن هایی که در این روش استفاده می شوند  بسیار نازک است که به راحتی وارد پوست شده و درد و آسیب  بافتی کمی ایجاد می کنند. حتی برای افرادی که از سوزن میترسند هم، به راحتی قابل تحمل است.

برخلاف تصور، خون ریزی در طب سوزنی بسیار اندک و ناچیز است و معمولاً فقط کبودی خفیف و موقتی در ناحیه ی سوزن گذاری برجای می ماند که به سرعت از بین می رود.

مقایسه فواید طب سوزنی با دیگر روش های درمانی میگرن

می دانم در یافتن بهترین روش درمانی برای کنترل میگرن گاهی اوقات سردرگم می شوید. خوشبختانه امروزه گزینه های زیادی در دسترس است که هر کدام مزایا و معایب خودشان را دارند.

از بین روش های مختلف، طب سوزنی به عنوان یک روش مکمل درمانی، مزایای زیادی نسبت به دارو درمانی یا حتی درمان های غیرتهاجمی دیگر دارد. طب سوزنی با تحریک نقاط استراتژیک بدن، باعث تعدیل سیستم عصبی و بهبود عملکرد مغز می شود. به طوری که  12 جلسه طب سوزنی منظم، می تواند تعداد روزهای میگرنی را تا 50 درصد کاهش دهد. این در حالی است که اثربخشی داروهای پیشگیری از میگرن معمولاً در حدود 30 تا 40 درصد است. همچنین طب سوزنی فاقد عوارض جانبی شایع داروها مانند حالت تهوع، یبوست و خواب آلودگی می باشد.

بنابراین به نظر می رسد قرار دادن طب سوزنی به برنامه درمانی می تواند گزینه مناسبی برای بهبود کنترل میگرن و کاهش نیاز به مصرف دارو باشد. البته در نهایت تصمیم گیری در مورد بهترین روش درمانی با خودتان و پزشکتان است، اما فواید طب سوزنی در درمان میگرن را نیز نمیتوان نادیده گرفت.

عوارض جانبی کمتر

یکی از بزرگترین فواید طب سوزنی نسبت به سایر روش های درمانی میگرن، بروز عوارض جانبی بسیار کمتر است.  اکثر داروهای شیمیایی میگرن، عوارض جانبی متعددی همچون تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی و حتی اختلالات کبدی دارند. اما طب سوزنی با استفاده از خود طبیعت بدن، فاقد این عوارض است. البته در موارد نادری ممکن است عوارض خفیف و گذرایی مثل کبودی یا خون مردگی در ناحیه سوزن زدن بروز کند که آن هم به سرعت رفع میشود. پس بدون نگرانی از عوارض جانبی، می توانید از طب سوزنی به عنوان یک روش مکمل برای درمان میگرن استفاده کنید.

جمع بندی

طب سوزنی اعصاب یکی از روش‌های درمانی سنتی چینی است که در آن با استفاده از سوزن‌های بسیار نازک و بدون درد، به نقاط خاصی در بدن انسان فشار داده می‌شود تا برای درمان بیماری‌ها و بهبود سلامتی استفاده شود.

این روش درمانی در چین و سایر کشورهای شرق آسیا بسیار محبوب است و در سال‌های اخیر به عنوان یک روش درمانی جایگاه خود را در کشورهای غربی نیز پیدا کرده است و در ایران نیز تمایل به استفاده از این روش درمانی گسترش یافته است‌.

بنابراین ما در این مقاله تلاش می‌کنيم به درمان مشکلات اعصاب و روان با طب سوزنی بپردازیم. همچنین تاریخچه طب سوزنی، نحوه عملکرد آن و خطرات احتمالی آن را نیز بررسی می‌کنیم.

سوالات متداول فواید طب سوزنی در درمان میگرن

آیا طب سوزنی واقعاً در درمان میگرن موثر است؟

پاسخ: بله، مطالعات نشان داده اند طب سوزنی با کاهش التهاب، شل کردن عضلات و افزایش ترشح مواد مخدر طبیعی بدن، باعث کاهش شدت، طول مدت و تعداد حملات میگرنی می شود.

آیا طب سوزنی دردناک است؟

خیر، طب سوزنی اصلاً دردناک نیست. از سوزن های بسیار نازک و روش های ویژه ای استفاده می شود که درد و آسیب بافتی به حداقل می رسد.

چند جلسه طب سوزنی برای درمان میگرن لازم است؟

معمولاً 8 تا 12 جلسه طب سوزنی برای مشاهده نتایج مطلوب لازم است. البته این تعداد بسته به شدت بیماری در افراد متفاوت است.

آیا طب سوزنی عوارض جانبی دارد؟

پاسخ: خیر، طب سوزنی عوارض جانبی نادر و ناچیزی دارد و از ایمن ترین روش ها به شمار می آید. تنها در مواردی ممکن است کبودی خفیف و موقتی در محل سوزن ایجاد شود.

آیا اثر طب سوزنی در درمان میگرن طولانی مدت است؟

بله، مطالعات نشان داده اند اثرات طب سوزنی در درمان میگرن تا چندین ماه پس از قطع درمان نیز باقی می ماند.

آیا بعد از طب سوزنی برای میگرن باید آب زیادی بنوشید؟

بدن شما می تواند به راحتی پس از درمان طب سوزنی دچار کم آبی شود، بنابراین باید مطمئن شوید که مقدار زیادی آب می نوشید همچنین از مصرف کافئین و الکل خودداری کنید. زیرا آنها بیشتر بدن شما را کم آب می کنند. باید مراقب آنچه که می خورید باشید.

آیا طب سوزنی سموم  را دفع می کند؟

طب سوزنی پتانسیل سم زدایی بدن از مواد مخدر، الکل، مواد شیمیایی و سموم را دارد. در همین حال، دیگران گزارش می دهند که طب سوزنی همچنین به سادگی عوارض سم زدایی را کاهش می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت