طب سوزنی اعصاب

آیا طب سوزنی برای اعصاب مفید است؟

آیا طب سوزنی می‌­تواند باعث درمان اعصاب آسیب‌دیده شود؟ آیا درمان افسردگی با طب سوزنی امکان پذیر است؟

طب سوزنی روش درمانی قدیمی است که می‌­تواند با تحریک اعصاب، بسیاری از دردها و بیماری‌های عصبی را بهبود بخشد که در ادامه به آن­‌ها می‌­پردازیم.

آیا استفاده از روش طب سوزنی اعصاب می‌تواند باعث درمان مشکلات اعصاب و روان با طب سوزنی هم­چون اضطراب و دردهای عصبی شود؟

طب سوزنی اعصاب

طب سوزنی توسط سوزن­‌هایی بسیار نازک انجام می­‌شود و این سوزن­‌ها بر روی سطح پوست قرار می­‌گیرند و با برخورد آن­‌ها با اعصاب، باعث انقباض و تحریک ماهیچه­‌ها می‌­شوند و می‌توانند دردهای عصبی را کاهش دهد. پس می‌توان گفت درمان مشکلات اعصاب با طب سوزنی امکان‌پذیر است.

طب سوزنی شامل وارد کردن سوزن های بسیار نازک از طریق پوست در نقاط استراتژیک بدن توسط متخصص طب سوزنی انجام میشود. طب سوزنی بیشتر برای درمان درد استفاده می شود و یکی از اجزای اصلی طب سنتی چینی است. همچنین به طور کلی برای سلامتی کلی، از جمله مدیریت استرس استفاده می شود.

طب سنتی چینی طب سوزنی را به عنوان روشی برای متعادل کردن جریان انرژی یا نیروی زندگی،توضیح می دهد که اعتقاد بر این است که از طریق مسیرها (شریان ها) در بدن جریان می یابد. پزشکان طب سوزنی با وارد کردن سوزن ها در نواحی خاص بدن، به تعادل مجدد جریان انرژی شما کمک میکند.

در مقابل، بسیاری از پزشکان غربی نقاط طب سوزنی را مکانی برای تحریک اعصاب، ماهیچه ها و بافت همبند می دانند. برخی معتقدند که این تحریک مسکن های طبیعی بدن را تقویت می کند.

امروز برای بیماری­‌های عصبی روش‌­های درمانی بسیاری وجود دارد مثل: استفاده از قرص و داروهای شیمیایی، دمنوش‌های گیاهی ارام بخش و… اما یکی از موثرترین و کم ضررترین این روش‌ها استفاده از طب سوزنی اعصاب است.
مطالعات نشان می­‌دهند که طب سوزنی اعصاب توانسته است بسیاری از بیماری­‌های اعصاب را بهبود ببخشد و علائم آن­‌ها را کم کند مثل: نوروپاتی، اضطراب و…

طب سوزنی چگونه به بهبود اعصاب کمک می‌کند؟

طب سوزنی یک تکنیک درمانی است که با استفاده از سوزن‌ یا نیدل برای تحریک نقاط فشار بدن، درد را کاهش می‌دهد. این تکنیک می‌تواند در درمان نوروپاتی و بهبود جریان خون نیز موثر باشد.

نقاط ماشه ای واقع در قسمت فوقانی پشت می توانند درد شدیدی را در سر ایجاد کنند که منجر به حملات شدید میگرنی شود. بهترین متخصص طب سوزنی به آرامی سوزن های بسیار نازکی را در نقاط ماشه ای قرار می دهند تا درد و ناراحتی تابشی را تسکین دهند.

از دیدگاه متخصصان طب سوزنی اعصاب غربی، فرو بردن سوزن­‌ها در پوست باعث تحریک اعصاب و ماهیچه­‌ها می‌­شوند. این کار به بدن کمک می­‌کند تا بتواند به درد پاسخ بدهد و چرخه­ گردش خون نیز منظم شود.
طب سوزنی به صورت عمده برای درمان سردرد، دردهای گردن و پشت استفاده می‌شد اما امروز به جنبه‌­های درمانی و کمک آن به بهبود اعصاب پی برده‌­اند و آزمایشات زیادی تاثیر مثبت آن را تایید کرده‌اند‌.

طب سوزنی و بهبود دردهای شدید عصبی

در تجربیاتی که از چند بیمار به دست آمده است، درمان به روش طب سوزنی توانسته است دردهای ناشی از اعصاب سه شاخه را بهبود ببخشد.
درد ناشی از این اعصاب به گونه‌ای است که بیمار در موارد حاد، توانایی غذاخوردن خود را نیز از دست می‌­دهد و بهبود آن فقط با عمل جراحی انجام می‌گیرد، اما اخیرا پزشکان متخصص توانسته‌­اند با طب سوزنی اعصاب، در زمان خیلی کمتر و بدون هیچ داروی شیمیایی و عمل جراحی، علائم این بیماری را تا 70 درصد بهبود ببخشند.

امروزه با دیدن چنین نتایجی، افراد زیادی به متخصصان طب سوزنی مراجعه می­‌کنند و مطالعات انجام شده نشان می­‌دهند، بسیاری از این دردها که تنها با عمل جراحی درمان می­‌شدند، با چندین جلسه طب سوزنی بهبود پیدا کرده‌­اند. از این رو در برخی از کشورها، بسیاری از بزرگسالان که انجام عمل جراحی برای آنان دشوارتر از جوانان است، در چنین بیماری­‌هایی به متخصصان طب سوزنی مراجعه داده می‌­شوند.

طب-سوزنی-سردرد

طب سوزنی و درمان نوروپاتی اعصاب


حتما نام بیماری نوروپاتی اعصاب محیطی و درد و بی­‌حسی غیرقابل تحمل ناشی از آن به گوشتان رسیده است، در این بیماری پیاده روی بر روی سطوح سفت می‌­تواند مثل پیاده روی بر روی خرده‌­های شیشه دردناک باشد، که این درد توسط اعصاب آسیب‌دیده ایجاد می­‌شود.

طب سوزنی اعصاب با بازگردانی جریان خون و تحریک مسیرهای عصبی می‌­تواند در بهبود این بیماری تاثیرگزار باشد حتی ادعا می­‌شود که می تواند باعث بازسازی اعصاب آسیب دیده شود! این درحالی است که استفاده از داروهای نوروپاتی فقط می­‌تواند علائم آن را بهبود ببخشد و تاثیری در درمان آن ندارد، علاوه بر این عوارض جانبی این داروها بسیار زیاد است و ممکن است در طولانی مدت آثار زیان­‌باری را در پی داشته باشد، اما استفاده از روش طب سوزنی اعصاب عوارض چندانی را در پی ندارد.

در سال 2007 آزمایشات تایید کردند که استفاده از روش طب سوزنی اعصاب می‌­تواند به عنوان روشی جایگزین داروها در درمان نوروپاتی باشد و در این روش علائم بیماری کاهش یافته‌اند.

معجزه طب سوزنی سردرد در درمان استرس‌های عصبی

همان­طور که گفتیم طب سوزنی اعصاب، بر بیماری‌های عصبی مختلف تاثیر زیادی دارد. یکی از کاربردهای این طب در بیماری‌های عصبی، کاهش استرس، کاهش اضطراب و بی قراری­‌های عصبی درونی فرد است.
طب سوزنی در کاهش استرس آنقدر موثر است که با گذشت چند دقیقه پس از انجام آن، فرد احساس سبکی و آرامش خاصی می‌گیرد، اما چگونه این اتفاق می‌افتد؟
با فرو رفتن سوزن­‌ها در نقاط تحریکی و فشاری بدن، عضلات بدن شل شده و جریان خون در آن‌ها افزایش پیدا می­‌کند و هورمون­‌های آرامش بخش افزایش یافته و بدن حالت ریلکسیشن پیدا می‌­کند.
ملاتونین یکی از هورمون­‌های کاهش استرس در بدن است و زمانی که فرد دچار استرس شدید می‌­شود ترشح این هورمون مختل شده و فرد دچاره بی‌خوابی و عوارض‌های ناشی از اضطراب می‌شود. طب سوزنی اعصاب می‌تواند ترشح این هورمون را زیاد و عوارض ناشی از استرس را کاهش دهد.

تاثیر طب سوزنی اعصاب

بسیاری از یافته­‌های پژوهش­‌های اخیر نشان می­‌دهند که طب سوزنی اعصاب، می­‌تواند باعث ترمیم اعصاب حرکتی اندام‌های تحتانی و فوقانی آسیب‌دیده شود‌.
یکی از مکانیسم‌هایی که طب سوزنی کار می­‌کند، اینجاد فاکتورهای نوروتروفیک یا ترمیم کننده­ی عصب است.
نتایج آزمایش‌­ها نشان می­‌دهند که طب سوزنی می‌تواند به طور چشم‌گیری، سرعت و دامنه هدایت عصب حرکتی را بهبود بخشد و باعث ترمیم عصب شده است.

این کار به این شکل صورت می‌گیرد که با تحریک اعصاب هر ناحیه به واسطه سوزن­‌ها، نورون­‌ها شروع به بازسازی می­‌کنند و رشته­‌ها و سلول­‌های عصبی جدیدی به وجود می‌­آورند. به این شکل بافت­‌های عصبی به مرور زمان و طی جلسات مختلف طب سوزنی اعصاب­، ترمیم می­‌شوند.

طب سوزنی و بهبود اعصاب از طریق پا

همانطور که دیده یا شنیده‌­اید، پا، قلب دوم بدن است و بسیاری از اعصاب حیاطی ما که با بخش‌­های مهم دیگر بدن، به نوعی با پاهای ما نیز در ارتباط هستند. مطالعات در رابطه با طب سوزنی اعصاب نشان می‌­دهند که انجام طب سوزنی با اعصاب پا می­‌تواند بر سیستم عصبی بسیار تاثیرگذار باشد و بسیاری از دردهای عصبی را برطرف کند.

امروزه تحقیقات زیادی در رابطه با بهبود بیماری‌­های عصبی از طریق پا و به کمک طب سوزنی در دست انجام است. از جمله این بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی، دردهای عصبی نواحی فوقانی و تحتانی بدن، بیماری‌­های اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک و…

بیشتر بخوانید: طب سوزنی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

درمان سردرد با طب سوزنی

بیماری مغز و اعصاب از اختلالات سیستم عصبی است و می­‌تواند علل مختلفی داشته باشد.

این بیماری با تخریب سلول­‌های عصبی همراه است و هرچه که سن بالاتر می­‌رود، احتمال وقوع بیماری مغز و اعصاب نیز بیشتر می‌شود، از این رو بزرگسالان باید بیشتر از جوانان مراقب سلامت مغز و اعصاب خود باشند.

درمان سردرد با طب سوزنی

طب سوزنی اعصاب می­‌تواند بسیاری از بیماری­‌های اعصاب که مربوط به سیستم اعصاب و مغز هستند را بهبود بخشد و حتی از خیلی از این بیماری‌­ها جلوگیری به عمل آورد بنابراین به بزگسالان توصیه می‌­شود که حتی اگر دچار بیماری‌های اعصاب و روان نیستند، به صورت دوره‌­ای به متخصصان طب سوزنی مراجعه کرده و برای آرامش بخشیدن به اعصاب خود و به منظور جلوگیری از بیماری­‌های احتمالی جهت درمان سردرد با طب سوزنی را انجام بدهند.

درمان افسردگی نوجوانان با طب سوزنی

افسردگی نوجوانان یک مشکل روانی جدی است که باعث احساس غم و اندوه مداوم و از دست دادن علاقه به فعالیت ها می شود. این بر طرز تفکر، احساس و رفتار یک نوجوان تأثیر می گذارد و می تواند باعث مشکلات عاطفی، عملکردی و فیزیکی شود. اگرچه افسردگی ممکن است در هر سنی رخ دهد، علائم ممکن است بین نوجوانان و بزرگسالان متفاوت باشد.

فشار همسالان، انتظارات تحصیلی و تغییرات فیزیکی می تواند باعث تغییرات خلقی در نوجوانان شود. اما برای برخی از نوجوانان، فرسودگی شغلی فقط یک احساس موقتی نیست، بلکه نشانه های افسردگی است.

افسردگی نوجوانان یک ضعف یا چیزی نیست که بتوان با اراده قوی بر آن غلبه کرد. می تواند عواقب جدی داشته باشد و نیاز به درمان طولانی مدت داشته باشد. در بیشتر نوجوانان، علائم افسردگی با درمان هایی مانند طب سوزنی، دارو درمانی و مشاوره روانشناختی برطرف می شود.

درمان سردرد با طب سوزنی

امروزه، درمان قطعی برای برخی از بیماری­‌های عصبی وجود ندارد، مثل: بیماری ام اس، پارکینسون و…

پزشکان و متخصصان طب سوزنی با تحقیقاتی که اخیرا انجام داده‌اند متوجه شدند که بیماران مبتلا به این بیماری­‌ها پس از چندین دوره منظم طب سوزنی اعصاب، بهبود زیادی پیدا میکنند و این نتایج بسیار امیدوارکننده و تاثیرگذار در زمینه­ پزشکی و طب است.

طب سوزنی حتی توانسنه است بیمارانی که وضعیت حادی داشته‌اند را نیز تا حدودی بهبود ببخشد و این کار به وسیله ترمیم اعصاب از بین‌رفته بیماران انجام شده‌است و آزمایشات نشان داده است که درصد کمی از اعصاب تحلیل رفته این بیماران ترمیم شده است.

به دلایل زیر، سوزن خشک یک گزینه درمانی محبوب برای انواع مشکلات عضلانی بوده است:

  • اسپاسم و ناراحتی عضلانی را برطرف می کند
  • به بهبود آسیب های ورزشی برای ورزشکاران کمک می کند
  • به درمان مشکلات سردرد کمک می کند
  • به درمان درد گردن و کمر کمک می کند
  • از آنجایی که هیچ دارویی در این درمان استفاده نمی شود، به ندرت خطر واکنش های آلرژیک وجود دارد

بهبود اعصاب صورت و فلج اعصاب با طب سوزنی

فلج صورت به دنبال از بین رفتن حرکات در عضلات تقلیدی صورت به دلیل آسیب عصبی است. این عارضه می‌­تواند در هر دو سمت صورت اتفاق بی‌افتد. علل شایع فلج صورت شامل التهاب عضلات تقلیدی صورت، ضربه مغزی، سکته مغزی و… است.

در این بیماری سلول­‌های عصبی صورت دچار آسیب می­‌شوند و عضلات صورت حالت افتاده و ضعیف به خود می‌­گیرند. همانطور که گفتیم طب سوزنی باعث بهبود و ترمیم اعصاب از بین رفته و ضعیف شده می‌شود و عضلات را تحریک می­‌کند که به حالت قبلی خود بازگردند.

از دوران چین باستان تا الان، از طب سوزنی اعصاب به عنوان روشی برای درمان فلج اعصاب صورت کمک گرفته می­‌شود و نتایج درمانی و فواید طب سوزنی صورت قابل تحسین است.

درمان بیماری ها با طب سوزنی

طب سوزنی در درجه اول برای کاهش ناراحتی مرتبط با انواع بیماری ها و شرایط مانند:

  • تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و جراحی
  • افزایش قد
  • درمان کبدچرب
  • سردرد، از جمله سردرد تنشی و میگرن
  • درد گردن و کمر
  • درمان زودانزالی
  • آرتروز خفیف
  • دردهای قاعدگی دردناک
  • منییر
  • آرنج تنیس بازان

متخصص طب سوزنی

یک پزشک متخصص را انتخاب کنید

اگر به طب سوزنی فکر می کنید، همان مراحلی را که هنگام انتخاب پزشک انجام می دهید، دنبال کنید:

  • از افرادی که به آنها اعتماد دارید توصیه بخواهید.
  • آموزش و اعتبار پزشک را تأیید کنید. اکثر شهرها نیاز دارند که متخصصان طب سوزنی امتحانی را که توسط هیئت ملی صدور مجوز برای طب سوزنی و طب شرقی انجام می شود، بگذرانند.
  • با تمرین‌کننده ملاقات کنید. از او بپرسید که درمان شامل چه مواردی می شود، چقدر احتمال دارد به وضعیت شما کمک کند و چقدر هزینه دارد.
  • بررسی کنید که آیا بیمه شما درمان را پوشش می دهد یا خیر.
  • از تجربیات و سوابق تحصیلی پزشک طب سوزنی سوال کنید

نتیجه­‌‌گیری

در گذشته از طب سوزنی برای درمان درد استفاده می­‌شد اما امروز با تحقیقات و آزمایش‌­های انجام شده پی بردند که طب سوزنی برای بهبود اعصاب و درمان بیماری­‌های عصبی بسیار تاثیر دارد و حتی می­‌توان از طب سوزنی به عنوان روشی جایگزین درمان­‌های دارویی و شیمیایی استفاده کرد که نه تنها عوارض جانبی ندارد، بلکه تاثیر بیشتری هم نسبت به داروها دارد.

گاهی اوقات ارزیابی فواید طب سوزنی دشوار است، اما بسیاری از افراد این درمان را به عنوان وسیله ای برای کنترل طیف وسیعی از درمان ها مفید می دانند.

طب سوزنی در مقایسه با روش‌های درمانی دیگر در برخی از بیماری­‌ها توانسته است اثر بهبود بخشی بیشتری را نشان دهد. مطالعات نشان می‌­دهند که در برخی بیماری­‌هایی که درمان قطعی برای آن‌ها پیدا نشده است، طب سوزنی اعصاب نشانه‌­های امیدوار کننده‌­ای به ما داده است و امید است با تحقیقات بیشتر بتوان با کمک گرفتن از این طب، درمانی برای بسیاری از بیماری­‌های اعصاب پیدا کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم این روش را زیر نظر بهترین پزشک طب سوزنی امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت