نقش طب سوزنی در درمان نوروپاتی دیابتی

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در سراسر جهان است که متاسفانه می تواند باعث شود که عوارض جدی از جمله نوروپاتی دیابتی ایجاد شود. نوروپاتی دیابتی یک نوع آسیب عصبی است که به دلیل قند خون بالا و مداوم به وجود می آید، عارضه ای شایع در بیماران دیابتی است که می تواند منجر به درد مزمن، اختلال حسی و حرکتی شود.  با وجود پیشرفت های اخیر در درمان های پزشکی، همچنان چالش های زیادی برای درمان قطعی  نوروپاتی  دیابتی وجود دارد. اما یک روش درمانی که امیدوارکننده به نظر می رسد، استفاده از طب سوزنی است. طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی قدیمی در پزشکی چینی، در دهه های اخیر محبوبیت زیادی  پیدا کرده  است. اگر شما هم با این عارضه دست و پنجه نرم می کند و به دنبال درمانی ساده و موثر هستید، با ما در این مقاله همراه باشید تا به بررسی درمان نوروپاتی دیابتی با طب سوزنی بپردازیم.

نوروپاتی دیابتی – علت و علائم

نوروپاتی دیابتی یکی از شایع ترین و ناتوان کننده ترین عوارض دیابت است که حدود نیمی از بیماران دیابتی را تحت تأثیر قرار می دهد. نوروپاتی دیابتی به معنای آسیب عصبی ناشی از قند خون بالای مزمن است که به تدریج با اختلال در عملکرد اعصاب محیطی بدن، باعث ایجاد درد، از دست دادن حس و ضعف عضلانی می شود.

علت اصلی بروز نوروپاتی دیابتی، قند خون بالا در طولانی مدت است که با ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن، به تدریج بافت عصبی را مورد حمله قرار می دهد. همچنین کمبود مواد مغذی عصبی نظیر ویتامین B12 نیز در بروز و شدت این عارضه نقش دارد.

در ابتدا، نوروپاتی دیابتی با علائمی مانند سوزش، خواب رفتگی، درد و کرختی در انگشتان دست و پا آغاز می شود و در صورت کنترل نشدن، به مرور این هلائم بیشتر می شود. در مراحل پیشرفته تر، فرد دچار از دست دادن حس لامسه و درد در بیشت اعضای بدن خود و همچنین ضعف و از دست دادن کنترل عضلانی می شود که می تواند زمینه ساز بروز زخم های پای دیابتی و در نهایت قطع عضو گردد.

نقاط مورد هدف در طب سوزنی برای درمان نوروپاتی دیابتی

یکی از عوارض طولانی مدت و آزاردهنده دیابت، نوروپاتی دیابتی است که منجر به درد، بی حسی و اختلال عملکرد اعصاب می شود.  خوشبختانه طب سوزنی می تواند در درمان نوروپاتی ناشی از دیابت بسیار مؤثر باشد. در این روش، نقاطی از بدن مانند مچ پا، کف پا و پاها با سوزن های بسیار نازک تحریک می شود.

این کار موجب آزاد شدن اندورفین ها و سایر مواد شیمیایی ضد درد در مغز و اعصاب می شود و نتیجه آن کاهش قابل توجه درد و بهبود عملکرد اعصاب درگیر است. بنابراین طب سوزنی می تواند به عنوان یک درمان مکمل مؤثر و غیرتهاجمی در بهبود علائم نوروپاتی ناشی از دیابت به افراد مبتلا کمک کند.

درمان دیابت با طب سوزنی چگونه انجام می شود ؟

طب سوزنی یک روش درمانی قدیمی است که از طریق تحریک نقاط ویژه ای بر روی بدن، سبب ترشح برخی هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی می شود. این روش می تواند در درمان برخی اختلالات مانند دیابت مفید باشد.  دیابت یک اختلال متابولیک است که با تولید ناکافی یا مصرف نادرست انسولین، همراه است. طب سوزنی با تحریک غدد درون ریز و افزایش ترشح هورمون های تنظیم کننده قند خون مانند انسولین، می تواند در کنترل بهتر سطح قندخون نقش داشته باشد.

همچنین، طب سوزنی با تحریک سیستم عصبی و ترشح اندورفین ها (هورمون های شادی بخش) و کنترل هورمون های استرس زا، باعث تسکین درد و اضطراب ناشی از بیماری می شود. این روش درمانی به طور کلی بدون درد است و از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی کند. همچنین تاکنون عارضه خاصی بعد از انجام طب سوزنی ایجاد نشده است.

روش های درمان نوروپاتی دیابتی با طب سوزنی

روش های درمان نوروپاتی دیابتی با طب سوزنی با توجه به اینکه قند خون شما از نوع دیابت یک و یا 2 است انجام می گیرند.

طب سوزنی الکترو

همانطور که بالاتر هم گفتیم طب سوزنی یک روش درمانی باستانی است که امروزه برای درمان دیابت نیز به کار می رود. یکی از تکنیک های رایج در این روش، الکترواکوپانکچر است. در الکترواکوپانکچر، پزشک سوزن های بسیار نازک را در نقاط حساس ویژه ای از بدن فرو می کند و سپس امواج الکتریکی کم فرکانس را از یک سوزن به سوزن دیگر منتقل می نماید.  در واقع الکترواکوپانکچر با تحریک نقاط حساس و تنظیم سیستم عصبی، می تواند به بهبود حساسیت به انسولین و تنظیم بهتر قند خون در بیماران دیابتی کمک کند. همچنین این روش می تواند در کاهش درد و بهبود علائم نوروپاتی ناشی از دیابت مؤثر باشد.

طب سوزنی گیاهی

طب سوزنی گیاهی یا هربال، روشی جدید است که از گیاهان دارویی خاص برای درمان بیماری ها استفاده می کند. در این روش، عصاره گیاهان دارویی به نقاط ویژه ای از بدن تزریق می شود تا تعادل هورمونی و عملکرد دستگاه های مختلف بدن تنظیم گردد.  از جمله کاربردهای مهم این روش، تنظیم سطح قند خون و پایدار نگه داشتن آن در افراد دیابتی است. طب سوزنی گیاهی با تحریک نقاط خاصی از بدن، به ثبات سطح گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند.

طب سوزنی برای مچ تا قوزک پا

درمان نوروپاتی دیابتی با طب سوزنی برای مچ تا قوزک پا  یک روش درمانی برای دیابت است که در آن از سوزن های باریک برای تحریک نقاط حساس روی مچ و قوزک پا استفاده می شود.  در این روش، بهترین متخصص طب سوزنی با سوزن زنی، نقاطی که تنظیم کننده هورمون های بدن هستند را تحریک می کند. در نتیجه سطح قند خون کاهش پیدا می کند. این یک روش درمانی ایمن و بدون عارضه برای کنترل بیماری دیابت به شمار می رود.

عوارض و خطرات ناشی از طب سوزنی

درمان نوروپاتی دیابتی با طب سوزنی می تواند درمان موثری باشد. اما همانند هر روش درمانی دیگری، طب سوزنی نیز ممکن است با عوارضی همراه باشد.

خوشبختانه این عوارض بسیار نادر هستند، به خصوص اگر توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود. از جمله عوارض احتمالی می توان به درد، خون ریزی جزئی و کبودی در ناحیه سوزن زنی اشاره کرد. برای پیشگیری از بروز عوارض، مطمئن شوید که از سوزن های یکبار مصرف استریل استفاده می شود. همچنین پیش از طب سوزنی، سابقه پزشکی و دارویی خود را با متخصص مربوطه در میان بگذارید.

به طور کلی  برای درمان ایمن و موثر دیابت با طب سوزنی، بهتر است به یک متخصص طب سوزنی معتبر مراجعه کنید.

مزایای درمان دیابت با طب سوزنی

اگر دیابت دارید، طب سوزنی می تواند گزینه ای ایمن، مناسب و کارآمد برای کنترل بیماری تان باشد. پیشنهاد می کنم حتماً آن را امتحان کنید.

از مزایای درمان دیابت به روش طب سوزنی می توان به کاهش قند خون، بهبود عملکرد انسولین، تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین کاهش درد و اختلالات عصبی ناشی از دیابت اشاره کرد. علاوه بر این، این روش فاقد عوارض جانبی داروهای شیمیایی است.

سطح انسولین و گلوکز

طب سوزنی می تواند با تحریک نقاط خاصی از بدن، علائم دیابت را بهبود ببخشد. سوزن زنی این نقاط باعث تنظیم سطح انسولین و قند خون می شود. در واقع، طب سوزنی موجب کاهش سطح گلوکز خون، افزایش ترشح انسولین و در نهایت ثبات بیشتر سطح قند خون در بیماران دیابتی می گردد.

بنابراین می توان گفت طب سوزنی از طریق تاثیر بر سطح انسولین و گلوکز خون، به درمان دیابت کمک شایانی می کند.

مقاومت و حساسیت به انسولین

یکی دیگر از مزایای طب سوزنی در درمان دیابت، تأثیر آن بر مقاومت و حساسیت به انسولین است.  مطالعات انجام شده روی انسان و حیوانات نشان می دهد که طب سوزنی می تواند مقاومت بافت های بدن نسبت به انسولین را کاهش دهد. همچنین الکترواکوپانکچر با شدت و فرکانس پایین، به افزایش حساسیت سلول ها به انسولین کمک قابل توجهی می کند.

بنابراین محققان توصیه می کنند افراد دیابتی از طب سوزنی به تنهایی یا در کنار سایر روش های درمانی مانند رژیم غذایی و گیاهان دارویی، به منظور بهبود وضعیت بیماری خود استفاده کنند.

طب سوزنی و متفورمین

در سال 2015 دانشمندان ترکیب داروی ضد دیابت متفورمین و الکترواکوپانکچر را روی موش های آزمایشگاهی آزمایش کردند. هدف از این کار، کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین بود. نتایج این تحقیق نشان داد استفاده از ترکیب طب سوزنی و داروی متفورمین، به مراتب موجب کاهش بیشتر قند خون و بهبود حساسیت به انسولین در مقایسه با مصرف داروی متفورمین به تنهایی می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت ترکیب طب سوزنی و درمان دارویی می تواند گزینه مناسبی برای کنترل مؤثرتر دیابت باشد.

طول دوره درمان و تعداد جلسات مورد نیاز

سؤال مهمی که اغلب بیماران دیابتی در مورد طب سوزنی مطرح می کنند، مدت زمان لازم برای درمان با این روش است. طبیعتاً همه ما تمایل داریم که در کوتاه ترین زمان ممکن نتایج دلخواه را ببینیم. خوشبختانه طب سوزنی یک درمان کوتاه مدت محسوب می شود و معمولاً ظرف ۸ تا ۱۰ هفته و در طی ۱۰ تا ۱۵ جلسه، اثرات درمانی خود را آشکار می سازد. البته پاسخ بیماران متفاوت است و در برخی موارد ممکن است نیاز به دوره  درمانی بیشتر و طولانی تری باشد.

در هر صورت پزشک متخصص طب سوزنی، طول دوره درمان را بر اساس وضعیت و پاسخدهی بدنتان به این نوع درمان به شما توضیح خواهد داد.

کلام آخر

همانطور که گفتیم نوروپاتی ناشی از دیابت یکی از شایع ترین و دردناک ترین عوارض دیررس این بیماری است که درمان آن چالش برانگیز بوده و معمولاً نیازمند درمان های طولانی مدت دارویی و غیردارویی است. اما خوشبختانه طب سوزنی به عنوان یک روش درمانی جایگزین و مکمل، کارایی خوبی در بهبود علائم نوروپاتی دیابت از خود نشان داده است.

مطالعات نشان می دهد طب سوزنی در مقایسه با درمان های دارویی، عوارض جانبی کمتر و در عین حال اثربخشی قابل قبولی در کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی این بیماران دارد. بنابراین ترکیب طب سوزنی با سایر روش ها، می تواند گزینه بسیار مناسبی برای درمان نوروپاتی دیابتی باشد.

سوالات متداول درمان نوروپاتی دیابتی با طب سوزنی

طب سوزنی چگونه باعث بهبود نوروپاتی دیابتی می شود؟

طب سوزنی با تحریک نقاط ویژه ای روی بدن، باعث ترشح مواد شیمیایی ضدالتهاب و ضد درد مانند اندورفین ها در مغز و اعصاب می شود. همچنین جریان خون به انتهاهای عصب را افزایش داده و از آسیب عصبی جلوگیری می کند.

آیا طب سوزنی می تواند به تنهایی نوروپاتی را درمان کند؟

طب سوزنی معمولاً به عنوان درمان مکمل در نظر گرفته می شود، اما در برخی موارد که سطح بیماریخفیف تا متوسط است، ممکن است بتواند به تنهایی موجب بهبودی قابل توجهی شود.

آیا طب سوزنی درد دارد؟

خیر، طب سوزنی بدون درد بوده و حتی ممکن است حس خوبی هم ایجاد کند. البته در محل هایی که حساسیت بیشتری دارند ممکن است اندکی احساس سوزش شود.

چقدر طول می کشد تا اثر طب سوزنی ظاهر شود؟ 

معمولاً پس از 4 تا 6 هفته طب سوزنی بصورت مرتب، نتایج مثبت و کاهش درد و بهبود عملکرد اعصاب مشاهده می شود.

آیا افراد مسن هم می توانند از طب سوزنی استفاده کنند؟

بله، طب سوزنی برای تمام گروه های سنی مناسب است و حتی برای سالمندان نیز توصیه می شود. البته پیش از شروع درمان باید وضعیت پزشکی ارزیابی شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت