غذاهایی که برای افزایش قد مفید است

غذاهایی که برای افزایش قد مفید است

داشتن قدی بلند و متناسب همواره آرزوی دیرینه بشر بوده است. افزایش قد نه تنها باعث جذابیت بیشتر می شود، بلکه مزایای زیادی از نظر سلامتی و اعتماد به نفس نیز دارد. اما آیا می دانید که می توانید با انتخاب نوع غذا، به رشد قدتان کمک کنید؟ در حالی که ژنتیک نقش مهمی در میزان رشد قد دارد، تغذیه نیز یک عامل کلیدی است. برخی غذاها حاوی مواد مغذی مهمی هستند که به رشد سلول ها و بافت ها کمک می کنند و می توانند به افزایش قد منجر شوند. در این مقاله قصد داریم تا بررسی کنیم که کدام غذا ها و مواد مغذی برای استخوان بندی و افزایش قد مفید هستند. پس اگر می خواهید قدتان را افزایش دهید، با ما در ابن مقاله همراه باشید تا با غذاهایی که می تواند قدتان را افزایش دهد، آشنا شوید.

غذاهایی که برای قد بلندی باید بخورید

آیا می دانید بلندتر شدن قد شما به چه چیزهایی بستگی دارد؟ البته ژن های والدین نقش مهمی دارند، اما تغذیه و خورد غذا هایی مفید هم، برای افزایش قد بسیار حائز اهمیت است!

برای رسیدن به قد آرزوییتان، باید غذاهایی مثل ماهی، مرغ، تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی را که سرشار از پروتئین و کلسیم هستند، در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید.

پروتئین به تقویت عضلات و استخوان ها کمک می کند و کلسیم همراه با ویتامین D باعث رشد و تقویت استخوان ها می شود.

سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم بروکلی و غلات غنی شده نیز حاوی کلسیم بالایی هستند. میوه هایی مثل موز، پرتقال و کیوی هم ویتامین C دارند که به جذب کلسیم کمک می کند.

البته فراموش نکنید حتما به اندازه کافی آب بنوشید و ورزش های کششی انجام بدید تا عضلات بدنتان نیز تقویت شود.

به طور کلی غذا هایی که برای افزایش قد مفید است شامل موارد زیر می شود:

  • شیر و لبنیات: حاوی کلسیم و پروتئین برای رشد استخوان ها
  • ماهی: حاوی پروتئین برای رشد عضلات و بافت ها
  • سبزیجات برگ سبز: منبع خوب کلسیم
  • غلات غنی شده: حاوی کلسیم برای تقویت استخوان ها
  • موز: حاوی ویتامین C و پتاسیم برای جذب کلسیم
  • تخم مرغ و سویا: حاوی پروتئین و ویتامین D
  • قارچ: حاوی ویتامین D برای جذب کلسیم
  • مغزها مثل بادام، فندق و گردو

مکمل های افزایش قد

پروتئین، کلسیم و ویتامین D سه عنصر معجزه گر قد

اگر میخواهید قد بلندی داشته باشید می توانید با تغذیه صحیح و مکمل های غذایی مناسب، به هدفتان برسید. فقط کافی است سه ماده معجزه گر پروتئین، کلسیم و ویتامین D را با ترکیب صحیحی از طریق غذاهای روزانه مصرف کنید تا شاهد معجزه ای شگفت انگیز در افزایش قدتان باشید.

پروتئین ها از مواد مغذی کلیدی برای رشد و نمو عضلات و استخوان ها هستند که با تحریک ترشح هورمون رشد، موجب افزایش قد می شوند. پروتئین هایی مانند کازئین، ویتلین و البومین و همچنین اسیدهای آمینه ضروری نقش مهمی در تحریک ترشح هورمون رشد دارند که باعث افزایش طول استخوان و در نتیجه قد می شود. منابع غذایی خوب پروتئین شامل ماهی، گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات، حبوبات و مغزها هستند.

کلسیم، ماده اصلی و سازنده استخوان هاست که به کمک ویتامین D جذب بهتری پیدا می کند و استخوان ها را محکم تر می سازد. منابع غذایی خوب کلسیم شامل شیر و محصولات لبنی، ماهی با استخوان نرم مانند سالمون، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم و غلات غنی شده هستند.

ویتامین D که به ویتامین آفتاب نیز معروف است، با کمک به جذب بهتر کلسیم، نقش محوری در استحکام استخوان ها و رشد قد دارد. ویتامین D عمدتاً از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید تأمین می شود. اما می توان از مکمل های ویتامین D و نیز مواد غذایی حاوی آن مانند ماهی های چرب، زرده تخم مرغ و قارچ نیز استفاده کرد.

غذاهایی که باعث افزایش قد میشه

به طور کلی با مصرف غذا های حاوی پروتئین، کلسیم و ویتامین D می توانید به طور مؤثری برای رشد و افزایش قد مفید باشد البته عوامل دیگری مانند ژنتیک، ورزش، استراحت و خواب کافی نیز در کنار تغذیه صحیح در این امر تأثیرگذار هستند.

شیر و ماهی و موز، ترکیب معجزه آسا برای قد بیشتر

شیر و لبنیات سرشار از کلسیم و پروتئین هستند که برای رشد استخوان ها و عضلات ضروری می باشند.  ماهی به ویژه انواع چرب آن منبع عالی پروتئین و ویتامین D به شمار می رود که هر دو برای جذب کلسیم و استحکام استخوان ها نقش کلیدی دارند.

موز نیز سرشار از پتاسیم و ویتامین C است که باعث تقویت استخوان ها و تسریع در رشد آن ها می شود.

پس با ترکیب این سه غذای ارزشمند در رژیم روزانه تان، می توانید شاهد رشد سریع تر و بهتر استخوان ها و در نتیجه افزایش قد باشید. حتما از این سه ترکیب معجزه آسا در غذا هایتان برای افزایش قد استفاده کنید!

بیشتر بخوانید: روش های افزایش قد در بزرگسالی 

غذا حاوی منیزیم، راهی برای تقویت استخوان و افزایش قد

منیزیم یک ماده معدنی بسیار مهم برای سلامت استخوان ها و رشد قد می باشد. این عنصر ضروری در جذب و متابولیسم کلسیم و ویتامین D نقش دارد که هر دو برای رشد و ترمیم استخوان ها لازم هستند.

مطالعات نشان می دهند کمبود منیزیم می تواند منجر به کاهش تراکم استخوانی در نوجوانان و جوانان شود. این امر سبب افزایش خطر شکستگی های استخوانی و عدم رشد کافی قد می گردد.

بنابراین مصرف غذاهای حاوی منیزیم بالا برای افزایش قد توصیه می شود. منابع غنی از منیزیم شامل مواردی همچون حبوبات، آجیل، سبزیجات سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی، ماهی های چرب مثل سالمون و ماهی تن، غلات کامل و دانه های روغنی است.

مصرف روزانه غذا حاوی منیزیم به میزان کافی، به همراه فعالیت بدنی منظم، رشد طبیعی قد را تسریع می کند و از ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر جلوگیری می نماید. پس برای داشتن استخوان های قوی و افزایش قد، رژیم غذایی خود را با غذاهای سرشار از منیزیم غنی نمایید.

بهترین صبحانه برای افزایش قد

شیر پر چرب به همراه گردو یا بادام خام

تخم‌مرغ آپ پز یا عسلی به همراه آب میوه طبیعی(آب هویج، پرتقال و…)
پنیر و کره بادام زمینی حتما استفاده شود

پرهیز از مصرف زیاد چایی

آب برای هیدراته نگه داشتن بدن و جذب مواد مغذی

آب نقش بسیار مهمی در تأمین سلامت و رشد بدن دارد. مصرف آب کافی برای رسیدن به قد مطلوب در دوران رشد ضروری است. چرا که آب باعث هیدراته نگه داشتن بدن می شود.

در مقابل کم آبی موجب کاهش حجم پلاسما شده و در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن کافی به سلول ها نمی رسد. این امر می تواند روند رشد طبیعی را مختل کند.

به طور کلی آب نقش مهمی در جذب مواد مغذی دارد که از طریق هضم و جذب مواد، انتقال مواد مغذی به سلول ها را آسان می کند. بنابراین مصرف ناکافی آب، جذب ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد استخوان ها و بدن را کاهش می دهد.

کودکان و نوجوانان باید روزانه حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند. البته میزان نیاز آبی بدن بستگی به عواملی مثل وزن، فعالیت فیزیکی و دمای محیط دارد. بهتر است علاوه بر آب، از مصرف شیر و آبمیوه های طبیعی نیز برای تأمین آب بدن استفاده کنید.

آب برای افزایش قد

کلام آخر

در مجموع، می توان گفت که تغذیه مناسب و مصرف برخی غذا های خاص و مفید در دوران رشد، می تواند تاثیر به سزایی در دستیابی به قد مطلوبتان و افزایش قد داشته باشد. البته نباید فراموش کنید که عوامل دیگری چون ژنتیک، خواب کافی، ورزش منظم و… نیز در کنار تغذیه صحیح در رشد و افزایش قد موثرند. بنابراین توصیه می شود در دوران رشد به همه این عوامل توجه کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه در افزایش قدتان دست یابید. امید است با رعایت نکات تغذیه ای و خوردن غذاهای مفید و رعایت سبک زندگی سالم، به قد دلخواهتان برسید.

سوالات متداول غذاهای افزایش قد

چه غذاهایی برای افزایش قد مفید است؟

خوردن غذاهایی مانند شیر و لبنیات، ماهی، سبزیجات برگ سبز، غلات غنی شده، موز، تخم مرغ، قارچ، سویا و… برای افزایش قد مفید است.

آیا مصرف شیر باعث افزایش قد می شود؟

بله، شیر حاوی مقادیر زیادی کلسیم و پروتئین است که برای رشد استخوان ها و در نتیجه افزایش قد مفید است.

چه میزان کلسیم برای رشد قد لازم است؟

نیاز روزانه نوجوانان به کلسیم حدود 1300 میلی گرم در روز است. مصرف منابع غذایی حاوی کلسیم مانند لبنیات، سبزیجات برگ سبز و … برای تامین این مقدار ضروری است.

آیا ماهی باعث افزایش قد می شود؟

بله، ماهی حاوی پروتئین و اسیدهای چرب ضروری است که برای رشد سلول ها و بافت ها مفید بوده و در افزایش قد موثر است.

چه مقدار ویتامین D برای افزایش قد لازم است؟

مصرف 400 تا 800 واحد ویتامین D در روز برای کمک به جذب کلسیم و رشد قد توصیه می شود.

آیا مصرف بیش از حد پروتئین باعث افزایش قد می شود؟

خیر، مصرف بیش از حد پروتئین لزوما باعث افزایش قد نمی شود. در کل رعایت تعادل در مصرف پروتئین طبق نیاز بدن توصیه می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت نوبت